Värdighetsgarantier för verksamheten för funktionshinder
Värdighetsgaranti för Bostad med särskild service
Vi lovar att:
- ta kontakt med dig inom 14 dagar efter att du fått insatsen beviljad
- du får muntlig och skriftlig information om inflyttning
- du får en kontaktpersonal som har ett helhetsansvar för det stöd och den service du vill ha
- inom 14 dagar från inflyttningsdatum påbörja en genomförandeplan tillsammans med dig och din god man
- personalen bemöter dig väl och visar respekt så att du kan känna dig trygg
- erbjuda individuella aktiviteter varje vecka
- erbjuda gemensamma måltider på helgdagar
Tänk på att:
- när du flyttar in skriver du eget hyreskontrakt för din lägenhet och du betalar hyran själv
- ämna dina synpunkter så vi kan förbättra stödinsatserna
Värdighetsgaranti för Daglig verksamhet
Vi lovar att:
- ta kontakt med dig inom 14 dagar efter att du fått insatsen beviljad
- du får muntlig och skriftlig information om daglig verksamhet
- du får en kontaktpersonal som har ett helhetsansvar för det stöd och den service du vill ha
- inom 14 dagar från sysselsättningens start påbörja en genomförandeplan tillsammans med dig och din god man
- personalen bemöter dig väl och visar respekt så att du kan känna dig trygg
- du får prova olika sysselsättningar inom kommunens dagliga verksamhet om du önskar
- betala ut habiliteringsersättning utifrån närvaro
Tänk på att:
- du betalar din egen lunch
- arbetsresan inte ingår i insatsen
- lämna dina synpunkter så vi kan förbättra stödinsatserna
Värdighetsgarantier för korttidsvistelse
Vi lovar att:
- kontakta dig inom 14 dagar från att du beviljats insatsen
- du får muntlig och skriftlig information om korttidsboendet
- du får en kontaktpersonal som har ett helhetsansvar för det stöd och den service du vill ha
- inom 14 dagar från första besöket påbörja en genomförandeplan tillsammans med dig och om du vill dina anhöriga.
- det finns personal dygnet runt på korttidsboendet
- personalen bemöter dig väl och visar respekt så att du kan känna dig trygg
Tänk på att:
- vistelsen är avgiftsfri men att du själv betalar för måltider och aktiviteter
- resan till och från korttidsboendet ordnar du själv
- lämna dina synpunkter så vi kan förbättra stödinsatserna
Värdighetsgarantier för personlig assistans
Vi lovar att:
- kontakta dig inom 14 dagar från att du beviljats insatsen
- vara lyhörda för dina önskemål om val av personliga assistenter
- tillsammans med dig planera utförandet av den beviljade insatsen
- upprätta avtal mellan dig och kommunen vid assistansersättning genom Försäkringskassan
- påbörja en genomförandeplan inom 14 dagar från att insatsen verkställts
Tänk på att:
- det kan vara nödvändigt att göra förändringar i ditt hem så att dina personliga assistenter kan hjälpa dig på bästa sätt utifrån en god arbetsmiljö
- om du behöver ändra i schema eller vill byta personlig assistent är det viktigt att du snarast meddelar det till kommunen, uppsägningstiden för personlig assistent är en månad
- •ämna dina synpunkter så vi kan förbättra stödinsatserna
Värdighetsgarantier för kontaktperson
Vi lovar att:
- kontakta dig inom 14 dagar från att du beviljats insatsen
- vara lyhörda för dina önskemål om val av kontaktperson
- upprätta avtal mellan dig och kontaktpersonen
- göra regelbundna uppföljningar med dig och din kontaktperson för att säkerställa att insatsen tillgodoser dina behov
Värdighetsgarantier för avlösarservice
Vi lovar att:
- kontakta dig inom 14 dagar från att du beviljats insatsen
- vara lyhörda för dina önskemål om val av avlösare
- tillsammans med dig planera utförandet av den beviljade insatsen
- göra regelbundna uppföljningar med dig och din avlösare
Värdighetsgarantier för ledsagarservice
Vi lovar att
- kontakta dig inom 14 dagar från att du beviljats insatsen
- vara lyhörda för dina önskemål om val av ledsagare
- tillsammans med dig planera utförandet av den beviljade insatsen
- göra regelbundna uppföljningar med dig och din ledsagare
Värdighetsgarantier för stödfamilj
Vi lovar att:
- kontakta dig inom 14 dagar från att du beviljats insatsen
- vara lyhörda för dina önskemål om val av stödfamilj
- tillsammans med dig planera utförandet av den beviljade insatsen
- ett avtal upprättas mellan dig och stödfamiljen
- göra regelbundna uppföljningar med dig och din stödfamilj
Kontakt för den här sidan:
Senast uppdaterad:
Kontakt och öppettider
Telefon: 0589-870 00
E-post: arboga.kommun@arboga.se
Arboga kommun
Box 45
732 21 Arboga
Besöksadress: Smedjegatan 5
Organisationsnummer 212000-2122
