Publicerad 2017-01-23

Programmering på Götlunda skola

Exempelbild

Under två dagar i december 2016 fick alla elever i årskurs 4-6 på Götlunda skola en fortsättningskurs i programmering. Maude Jonsson, mentor i klass 4D, tog emot eleverna en halvdag per grupp.

Denna gång fick eleverna skapa egna dataspel där två markörer skjuter en boll fram och tillbaka. Spelet kallas Pong och eleverna programmerade egna varianter. Det var inte alltid lätt att få bollen att studsa mot markörerna eller att få poängräkneverket att fungera.

 

För ett år sedan hade Maude en första programmeringskurs för hela skolan. Då fick även årskurs F-3 vara med. För många elever var det första gången de kom i kontakt med programmering.

Maude använder gärna digitala verktyg i sin undervisning. Hennes egen klass är van att arbeta med dator och surfplatta. De har också programmerat sedan de gick i årskurs 2. För att alla elever på skolan ska få möjlighet att prova på programmering har lärarna styrt om undervisningen så att Maude kan arbeta med skolans samtliga elever vid ”elevens val” under några tillfällen per år.

 

I dagens samhälle blir det allt viktigare med digital kompetens. Skolverket har fått uppdrag från Regeringen att stärka och tydliggöra detta i skolan. Elever ska lära sig hur programmering kan användas för att styra system eller föremål samt lösa problem. De ska också förstå att datorer styrs av program som någon programmerat. Elever ska förstå hur tekniken påverkar dem och hur de kan påverka den.

 

På Götlunda skola är detta arbete redan i full gång!

Tipsa en kompis

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: 23 januari 2017

Kontakt och öppettider

Telefon: 0589-870 00
E-post: arboga.kommun@arboga.se

Arboga kommun
Box 45
732 21 Arboga
Besöksadress: Smedjegatan 5

Organisationsnummer 212000-2122

Öppettider och telefonnummer