Publicerad

Eva-Maria kopplar bort sig med en bok — efter 30 år i växeln

Exempelbild

Eva-Maria Greimer har arbetat i växeln sedan början av 90-talet. Nu är det dags snart för pension och ett nytt kapitel i hennes liv.

Många kommuninvånare och de flesta medarbetare har någon gång varit i kontakt med Eva-Maria Greimer. Den 22 juli gör hon sin sista dag efter tre decennier som växeltelefonist för Arboga och de övriga kommunerna i Västra Mälardalen. Ett arbete som hon har prisats för.

Arbetet som växeltelefonist och receptionist innebär att du oftast står längst fram i ledet och är kommunens ansikte utåt. Du bör vara beredd på att svara på en bred palett av frågor och funderingar. Just detta är något som Eva-Maria Greimer menar är en av anledningarna till varför hon valde jobbet och stannade på sin position, under så många år.


– Det är omväxlad och det är kul med alla frågor från besökarna. Kommunerna och bolagen sysslar ju med så mycket verksamhet så du får många typer av frågor, säger hon.

Sommarjobbet som väckte passionen

Men hur började egentligen Eva-Marias karriär för att ge god service och information till kommuninvånarna och besökarna? Under 80-talet såg nämligen planen annorlunda ut. Då studerade Eva-Maria kulturvetarlinjen, först i Uppsala och sedan på Örebro högskola. Under studietiden arbetade hon extra på Telia, som gav henne grundläggande växeltelefonsutbildning och tjänstgöring på nummerupplysning 118 18.

– Det vara bara ett sommarjobb men det blev samtidigt inkörsporten till arbetet. Det var väldigt roligt, säger hon.

Service och utveckling

Efter studierna började Eva-Maria arbeta i receptionen på Nerikes Allehanda, som då låg beläget vid Stora Torget i Arboga. I början på 90-talet sökte hon anställning vid Arboga kommun och fick tjänsten i växeln och receptionen. 2006 blev växeltelefonin en del av Västra Mälardalens kommunalförbund, ett förbund mellan Arboga, Köping och Kungsörs kommun.

För Eva-Maria har mötet med människan och kommunikationen alltid varit det centrala, och hon försöker hela tiden förbättra och utvärdera sina insatser.


– Efter varje samtal eller besök gör jag en snabbanalys. Vad gick bra vad gick dåligt? Alla har olika behov och alla är inte så verbala så jag blir extra glad när vi hittar en kommunikation som fungerar, trots de olika förutsättningarna, säger hon.

Möten som gjort avtryck

Ett par perioder som har satt sina spår hos Eva-Maria är händelserna och flyktströmmarna från Syrien och Ukraina.


– Alla de frågor och människor som vi mötte då gjorde ett djupt och stort intryck hos mig. Jag hyser stor beundran för de som tagit sig hit och försöker lära sig ett nytt språk att kommunicera på, säger Eva-Maria.

En av de mest extrema händelserna som Eva-Maria var med om skedde under början av hennes anställning då en man ringde in. Hon var då själv på plats då det var lunchtid.


– Han var väldigt lugn och presenterade sig med namn och förnamn och uppgav sin adress. Sedan sa han plötsligt, det brinner i mitt kök, säger Eva-Maria.


Hon fortsätter.


– Då blev jag såklart lite ställd i någon sekund. Som tur var kunde vi koppla honom direkt till Räddningstjänsten som gav sig i väg omgående. Vi följde upp vår koppling med ett samtal med Räddningsledaren som kunde meddela att läget var under kontroll och att styrkan var på plats.

Prisad för sina insatser

2013 fick Eva-Maria och hennes kollegor pris för bra service och kortaste svarstid gällande telefoni samt e-post och placerade sig högt över rikssnittet. Enligt undersökningen besvarades 85 procent av samtalen inom 12 sekunder.


– Vi blev överrumplande att vi hamnade högst med bästa resultat. Det var såklart mycket trevligt, säger Eva-Maria.


Nu återstår bar ett par veckor av Eva-Marias arbetsliv innan hon går i pension. Det finns saker som hon kommer att sakna, främst det sociala.


– Jag tänker på alla människor som jag har mött. Både i Rådhuset, i verksamheter men även på våra medarbetare på andra orter som man kanske inte träffar men har kontakt med per telefon och mejl.

Men hon har planer och ser fram emot tiden efter växeln.


– Jag har sagt åt bibliotekschefen Kajsa att ställa fram en hög med böcker och säng åt mig på biblioteket. Jag kommer att läsa mer men kommer också att röra på mig. Det blir långpromenader men även dans, klassisk balett och jazz är det jag gillar mest, säger hon.

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: