Publicerad 2019-05-09

Företagare ger Arboga kommun toppbetyg i service

Företagare i Arboga är allt nöjdare med kommunens service. Det visar en undersökning som Sveriges kommuner och landsting, SKL, har genomfört. Årets mätning visar en toppnotering för kommunen.

Exempelbild

Tobias Gillberg

Nöjd kund index, NKI är en mätning som visar hur nöjda företagare är med kommunernas service inom olika myndighetsområden. Arboga kommun ökade i NKI-värde från förra årets resultat på 75 till 77 i år, av 100 möjliga.


– Det är glädjande att se att resultatet har förbättras. Att det dessutom är det högsta betyget hittills är såklart extra roligt, säger Tobias Gillberg, näringslivschef i Arboga kommun.

Företagsklimatet i fokus

I mätningen fick företagare svara på frågor om bygglov, livsmedelskontroll och miljö- och hälsoskydd.

– Att ge företagarna en hög service är viktigt för kommunen. Mätningen visar både på våra styrkor och förbättringsområden och den hjälper oss att hela tiden utveckla vår verksamhet, säger Eva Carlstedt Ståhl, förbundschef på Västra Mälardalens Myndighetsförbund.

Satsningar som ger resultat

Exempelbild

Eva Carlstedt Ståhl

Inom en majoritet av de områden som har undersökts syns en ökning. Det gäller bemötande, information, rättssäkerhet, kompetens och effektivitet. Det myndighetsområde som får högts resultat är livsmedelskontroll på 78 och de branscher som ger kommunen högst betyg är inom jordbruk och byggbranschen.

 

– Det är roligt att våra satsningar med att utveckla företagsklimatet ger resultat, men det betyder inte att vi är nöjda. Det här är ett kontinuerligt arbete som vi hela tiden har fokus på och vill förbättra, säger Tobias Gillberg.

Tipsa en kompis

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: 09 maj 2019

Kontakt och öppettider

Telefon: 0589-870 00
E-post: arboga.kommun@arboga.se

Arboga kommun
Box 45
732 21 Arboga
Besöksadress: Smedjegatan 5

Organisationsnummer 212000-2122

Öppettider och telefonnummer