Publicerad
För företag som vill ta in extern kompetens. Det är olika ansökningstider för olika regioner, kontakta din region för mer information.
Vill ni stärka er konkurrenskraft genom digitalisering?
Affärsutvecklingscheckar ger små företag möjlighet att ta in extern kompetens i denna typ av utvecklingsarbete.
Checkarna riktar sig till företag som vill växa, har 2-49 anställda och en omsättning på minst 3 miljoner kronor.
Kompetensen ska vara ny för företaget och projektet ska vara nivåhöjande – det vill säga gälla utveckling utöver den vanliga verksamheten.
Projektet ska öka företagets digitala mognad och skapa nya värden i företaget. Det kan exempelvis handla om att:
Det är viktigt att företaget har en långsiktig idé om hur man vill utveckla sin verksamhet, och om hur digitalisering kan bidra till detta.
Affärsutvecklingscheckar finns i alla regioner - med undantag för Gotland, Norrbotten, Västernorrland och Jämtland Härjedalen. (Dessa regioner har dock andra stöd för affärsutveckling. Kontakta dem för mer information.)
Det är olika ansökningstider för olika regioner. Se rubriken ”Kontakt” nedan.
Vem kan söka?
Checkarna riktar sig till företag som har:
För vad kan vi söka?
Tjänst och anställning
Checkarna kan användas för att ta in extern kompetens i företaget på följande två sätt:
Projektet ska öka företagets digitala mognad och skapa nya värden i företaget. Det är viktigt att företaget har en långsiktig idé om hur man vill utveckla sin verksamhet, och om hur digitalisering kan bidra till detta.
Exempel på projekt som checken kan användas till:
Checken kan inte användas till:
När kan vi söka?
Du ansöker hos den region (länsstyrelse, region eller regionförbund) där ditt företag bedriver sin huvudsakliga verksamhet. Det är olika ansökningstider för olika regioner.
Kontakta din region för närmare besked
Vilka krav, villkor eller andra regler finns?
Företag som fått en affärsutvecklingscheck för digitalisering tidigare måste vänta minst ett år efter avslutat projekt innan de ansöker igen.
Affärsutvecklingscheckar är ett så kallat försumbart stöd enligt Europeiska kommissionens förordning nr 1407/2013 om stöd av mindre betydelse (EUT L 352, 24.12.2013, s. 1-8).
Denna EU-förordning säger till exempel att företag sammanlagt inte får ta emot mer än 200 000 euro (cirka 1,8 miljoner kronor) under 3 år i försumbart stöd. När Du ansöker om stöd så behöver därför ett särskilt intyg fyllas i med uppgift om eventuellt tidigare försumbart stöd som har beviljats.
Företag inom vägtransporter får ta emot sammanlagt maximalt 100 000 euro under 3 år. Företag inom fiske- och vattenbruk samt primär produktion av jordbruksprodukter får inte ta emot försumbart stöd enligt dessa bestämmelser överhuvudtaget.
Några av de vanligaste frågorna kring affärsutvecklingscheckarna besvaras på en särskild sida.
Frågor och svar om affärsutvecklingscheckar
För mer information om de villkor som gäller kontakta din region.
Hur länge kan projektet pågå?
Projekttiden är max 12 månader, för mer information kontakta din region.
Hur mycket kan vårt projekt få i stöd?
Affärsutvecklingscheckarna är på 50 000–250 000 kronor och får motsvara maximalt hälften av kostnaderna för ditt digitaliseringsprojekt. Resten betalar ditt företag.
Hur ansöker vi?
Ansök hos din region
Du ansöker hos den region (länsstyrelse, region eller regionförbund) där ditt företag bedriver sin huvudsakliga verksamhet. Det är olika ansökningstider för olika regioner.
Kontakta din region för närmare besked
Kontakt
För frågor om ansökan och rapportering, kontakta den region (länsstyrelse eller regionförbund) där ditt företag bedriver sin huvudsakliga verksamhet.
Kontaktuppgifter till regionerna
För övergripande frågor om affärsutvecklingscheckar för digitalisering kan du även kontakta Tillväxtverket. Se nedan.
Tillväxtverket
Anna Goldie
Telefon: 08-681 66 10
Mer information
Några av de vanligaste frågorna kring affärsutvecklingscheckarna besvaras på en särskild sida.
Blankett Intresseanmälan affärsutvecklingscheck digitalisering öppnas som pdf
Kontakt för den här sidan:
Senast uppdaterad:
Kontakt och öppettider
Telefon: 0589-870 00
E-post: arboga.kommun@arboga.se
Arboga kommun
Box 45
732 21 Arboga
Besöksadress: Smedjegatan 5
Organisationsnummer 212000-2122
Följ Arboga kommun