Cookies
På denna webbplats använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om cookies
Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Lyssna
Vill du lyssna på innehållet på webben? Tryck på knappen ”Börja lyssna” nedan och använd kontrollen för att pausa, stoppa eller ändra volym.
VÅRA ANDRA WEBBAR
Dricksvatten är ett av våra viktigaste livsmedel. Det är därför ytterst viktigt att dricksvattnet är av en god kvalitet. Här kan du läsa om vad som gäller när du eller din verksamhet saknar kommunalt dricksvatten.
Alla vattentäkter som ger mer än 10m³ vatten per dygn eller försörjer minst 50 personer med dricksvatten omfattas av Livsmedelsverkets dricksvattenföreskrifter (LIVSFS 2022:12). Föreskrifterna gäller också för vatten som tillhandahålls som dricksvatten i offentlig eller kommersiell verksamhet till exempel hos restauranger, caféer eller tillverkare.
Omfattas dricksvattenanläggningen av dessa föreskrifter ska du registrera den hos Västra Mälardalens Myndighetsförbund.
Det är den som producerar eller tillhandahåller dricksvattnet som ansvarar för att de uppfyller kraven i föreskrifterna. Ett egenkontrollprogram med faroanalys och undersökningsprogram ska finnas och vara fastställt av förbundet. Egenkontrollprogrammet ska också innehålla rutiner för bland annat provtagning, underhåll, utbildning och dokumentation.
Bor du på landsbygden har du sannolikt en egen brunn. Kraven i dricksvattenföreskrifterna gäller inte för egen brunn men i livsmedelsverkets råd om enskild dricksvattenförsörjning rekommenderas att man tar vattenprover och kontrollerar vattenkvaliteten i brunnen ungefär vart tredje år.
Här kan du läsa mer om Livsmedelsverkets råd om enskild dricksvattenförsörjning.
Har du en registrerad dricksvattenanläggning ansvarar du för provtagning av dricksvattnet. Om du behöver beställa provtagningsmaterial och göra analys av vattenprover kan du vända dig till Swedac för att söka fram ett ackrediterat företag som arbetar med det. Swedacs register kan du hitta här.
Sidansvarig:
Senast uppdaterad:
Västra Mälardalens Myndighetsförbund
Besöksadress:
Gunnarsrovägen 2
Postadress:
Box 19, 732 21 Arboga
Öppettider
måndag-fredag: 9.00-12.00 och 13.00-15.00
Du kan göra en ansökan eller komplettera dina ärenden enkelt i våra e-tjänster. De hittar du på:e-tjänster
Väljer du att inte använda e-tjänsten så kan du hitta ansökningsblanketter i Självservice under Bygga, bo och miljö. De hittar du på:Självservice
Det går att lämna handlingar i vår brevlåda som sitter bredvid ingången på Gunnarsovägen 2 i Arboga.
POSTADRESS
Arboga kommun
Box 45
732 21 Arboga
Besöksadress: Smedjegatan 5
TELEFON
0589-870 00ORGANISATIONSNUMMER
212000-2122