Så här gör du för att söka lotteritillstånd

Nya regler från 1 januari 2019

Från och med årsskiftet 2018-2019 har det kommit nya regler för lotterier i Sverige.
Den nya lagen innebär förändringar för kommunen, men just nu har vi inte fått klart för oss vad som gäller. Vi återkommer med ny information så fort vi vet mer om vad som gäller för er föreningar och för oss som kommun.

Har du funderingar eller är på väg att ansöka om lotteriregistrering är du välkommen att höra av dig till oss så försöker vi lösa det.

Lotteriinspektionen har också bytt namn till Spelinspektionen vid årsskiftet.
Länk till Spelinspektionens webbplats.

Instruktioner för hur du söker lotteritillstånd- eller registrering

Gamla regler. Kan ha blivit ändrade från 1 januari 2019. Se information ovan.

  • Undersök om tillstånd/registrering behövs för den lotteriförsäljning föreningen tänkt sig. De vanligaste kommunala lotterierna är 17§, 16§, 19§ och 20§ -lotterier.
    Lotteriregistrering enligt 17§ innebär att ni söker tillstånd att sälja lotter under en treårsperiod. Ansöker ni om tillstånd enligt 16§ gäller det för ett specifikt lotteri.
  • När föreningen har tagit beslut om att göra en ansökan om lotteritillstånd eller lotteriregistrering ska ni fylla i en blankett. Blanketten finns att hämta på kommunens webbplats. 
    Protokoll med beslut om ansökan, lotteriföreståndare, verksamhetsberättelse och stadgar måste finnas med i ansökan. 
    Skicka ansökan till Arboga kommun, Fritids- och kulturförvaltningen, Box 45, 732 21 Arboga.
  • När Arboga kommun har tagit beslut om tillstånd eller registrering skickas beslutet till föreningen. Samtidigt får den utsedda lotterikontrollanten besked om att registrering/tillstånd har beviljats. Föreningen betalar den administrativa kostnaden som kommer på faktura från Fritids- och kulturförvaltningen.
  • Innan ni i föreningen kan börja försäljningen av lotter måste ni kontakta kontrollanten.

Redovisning

  • Efter varje dellotteri/avslutat tillstånd ska lotteriet redovisas till lotterikontrollanten.
  • Arboga kommun skickar en faktura till föreningen på kontrollantarvodet som är 3 % av lotteriets omsättning.
  • Lotterikontrollanten får sitt arvodet utbetalt av Arboga kommun.

Skicka in ansökan i god tid.

Tipsa en kompis

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: 15 januari 2019

Kontakt och öppettider

Telefon: 0589-870 00
E-post: arboga.kommun@arboga.se

Arboga kommun
Box 45
732 21 Arboga
Besöksadress: Smedjegatan 5

Organisationsnummer 212000-2122

Öppettider och telefonnummer