Lättläst: Museer

I Arboga finns många museer.

Där kan du se gamla saker

och få reda på hur det var i Arboga för länge sedan.

Arboga Museum

Arboga museum ligger i Arbogas centrum.

Adressen är Nygatan 37.

Museet visar hur ett hem

såg ut för 150 år sedan.

 

På Arboga museum kan du

titta på fotografier och på saker

gjorda av tenn och silver.

Bryggerimuseet

För många år sedan

gjordes öl i Arboga.

Ölen hette Arboga öl.

 

I Bryggerimuseet kan du se

hur man gjorde öl förr i tiden.

Adressen till Bryggerimuseet är

Skandiagatan i Arboga.

Arboga robotmuseum

Här kan du se robotar

och teknik från försvarets båtar och flygplan.

De äldsta robotarna på museet är från 1940-talet.

Robotmuseet ligger på Glasbruksgatan 1, i Arboga.

Besökscentrum Hjälmare kanal

Besökscentrumet ligger vid Hjälmare docka.

Här kan du få reda på mer om Hjälmare kanal.

 

Du kan också få reda på mer om

naturen vid kanalen

och om djuren som lever nära kanalen.

Tipsa en kompis

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: 07 december 2016

Kontakt och öppettider

Telefon: 0589-870 00
E-post: arboga.kommun@arboga.se

Arboga kommun
Box 45
732 21 Arboga
Besöksadress: Smedjegatan 5

Organisationsnummer 212000-2122

Öppettider och telefonnummer