Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa. Läs mer om de kakor vi använder på arboga.se

Lättläst: Vilka partier bestämmer i Arboga?

Vid varje val röstar människorna i Arboga

på det parti som de vill ska bestämma här.

 

Hur många politiker från varje parti

som får vara med i kommunfullmäktige

och bestämma

beror på hur många röster partiet får.

 

Just nu ser det ut så här i kommunfullmäktige

i Arboga kommun.

  • Socialdemokraterna: 16 politiker
  • Moderaterna: 9 politiker
  • Folkpartiet: 3 politiker
  • Vänsterpartiet: 2 politiker
  • Centerpartiet: 2 politiker
  • Kristdemokraterna: 2 politiker
  • Miljöpartiet: 2 politiker
  • Sverigedemokraterna 4 politiker
  • Omsorgspartiet i Arboga: 1 politiker

I Arboga bestämmer partierna

Centerpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna, Miljöpartiet, Moderaterna, Omsorgspartiet och Vänsterpartiet tillsammans.

 

Tillsammans har de 21 politiker i kommunfullmäktige.

 

Eftersom de är flest får de bestämma mest.

Det kallas att de är i majoritet.

 

Om du vill fråga något kan du ringa till kommunkansliet.

Telefonnumret är 0589-870 10.

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: 07 december 2016

Kontakt och öppettider

Telefon: 0589-870 00
E-post: arboga.kommun@arboga.se

Arboga kommun
Box 45
732 21 Arboga
Besöksadress: Smedjegatan 5

Organisationsnummer 212000-2122

Öppettider och telefonnummer