Arboga bäst i Sverige på bygglov

Text

Publicerad

Flygfoto över centrala Arboga.

Foto: Hans Spritt

När företagarna rankar Arboga kommuns service gällande bygglov blir betyget högst i Sverige. Detta enligt en årligen återkommande undersökning bland landets företag

Nöjd kund index, NKI, är en analysmetod som mäter hur nöjda företagare är med kommunernas service. Arboga kommun får nu ett totalt NKI på 82 för år 2023. Bland Stockholmsregionens 54 kommuner placerar sig Arboga på plats 4 och i Sverige på plats 23.

Jonna Lindman

– Det här är ett glädjande bevis på att kommunkoncernens verksamheter fortsätter att ge bra service som bidrar till ett bra företagsklimat i Arboga, säger Jonna Lindman (M) kommunstyrelsens ordförande.

Högst betyg i landet

På området bygglov får Arboga högst betyg i hela Sverige, med ett NKI på 95. Det innebär att Arboga ligger 27 enheter över Sverigesnittet som ligger på 68 NKI.

Anders Neuman

Anders Neuman

– Jag är stolt över resultatet som Arboga får i undersökningen. Det är ett kvitto på att vi i myndighetsutövningen avseende bygglov har utfört arbetet på ett professionellt, rättvist och effektivt sätt. Vårt myndighetsförbund utvärderar systematiskt sitt arbete, för att på bästa sätt möta kundernas behov, säger Anders Neuman, kommundirektör.

 

Eva-Carlstedt Ståhl

Eva-Carlstedt Ståhl

– Det är glädjande att se att vårt långvariga arbete med tillgänglighet, handläggningstid och tydliga beslut genererar goda betyg. Våra medarbetare har ett stort engagemang och strävar alltid efter att ha ett professionellt bemötande i kontakterna med Arbogas företag, föreningar och invånare, säger Eva Carlstedt Ståhl, förbundschef, Västra Mälardalens Myndighetsförbund.

Upp för livsmedelskontroll

Inom området miljö- och hälsoskydd sjunker betyget från föregående år med 10 enheter och landar på 69 NKI.

I betyget för livsmedelskontroll gör Arboga gör sitta bästa resultat hittills och är den kommun som har starkast utveckling i Stockholmsregionen med ett förbättrat NKI med +14, från 69 till 83.

Samuel Strömgren

Samuel Strömgren

– Vi är glada för resultaten som visas i NKI men framför allt är vi tacksamma för dialogen som vi har med våra företagare. Vi arbetar ständigt med förbättringar och vill veta hur vi kan underlätta för företagandet i Arboga, säger näringslivschef Samuel Strömgren.

– Behovet av återkoppling är avgörande för att vi ska kunna leverera bästa möjliga nöjdhet. Vi arbetar för att omhänderta områden där vi minskar och samtidigt fortsätter vi vårt utvecklingsarbete inom de områden där vi har bra betyg, säger Eva-Carlstedt Ståhl.

Om undersökningen

Undersökningen genomförs bland företagare som haft ett ärende inom ett eller flera av myndighetsområdena brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Företagarna får i en enkät besvara frågor om kommunernas service vad gäller information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. De får också göra en helhetsbedömning om kommunernas service. Det är helhetsbedömningen som ligger till grund för måttet ”nöjd-kund-index” (NKI).

På Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) webbplats kan du läsa mer om undersökningen: Fortsatt gott betyg åt kommuners arbete med företagsklimat | SKR