Visa webbversion
Meny
Lättläst - Till startsidan arboga.se - Arboga kommun - lättläst - Politik och demokrati - Kommunalråd och oppositionsråd

Lättläst: Kommunalråd och oppositionsråd

Kommunalråd

Foto på Agneta Bode.I Arboga finns ett kommunalråd.

Kommunalrådet är politiker.

Kommunalrådet har politik som sitt yrke.

Kommunalråden får lön av kommunen.

 

I Arboga finns ett kommunalråd.

Hon heter Agneta Bode.

Agneta Bode är med i partiet socialdemokraterna.

  

Kommunalrådet Agneta Bode

arbetar i Rådhuset i Arboga.

Rådhuset ligger på Smedjegatan mitt i Arboga.

 

Oppositionsråd

Foto på Mats Öhgren.I Arboga finns även ett oppositionsråd.

Oppositionsrådet är politiker.

Oppositionsrådet i Arboga heter Mats Öhgren.

Mats Öhgren är med i partiet Moderaterna.

 

Mats Öhgren jobbar i Rådhuset.

Han är i Rådhuset några timmar varje vecka.

 

Andra politiker

De flesta andra politiker i Arboga kommun

är fritidspolitiker.

Det betyder att de har andra jobb också

och att de arbetar

med politik på sin fritid.

Lämna synpunkt om sidan

Din synpunkt kommer att skickas till innehållsansvarige för den aktuella sidan.

Max 1000 tecken
Ange kontrollord: GN8V

Korta fakta om Arboga

Arboga

Arboga ligger mitt i Västra Mälardalen. Nära Örebro, Västerås och Eskilstuna. Här möts Svealandsbanan och Mälarbanan, E18 och E20 och här möts människor. Det mest kända mötet ägde rum 1435. Det har ibland kallats för Sveriges första riksdag.

Många människor hämtar sin inspiration i Arboga. Här finns plats och tid att tänka nya tankar. Tid att vara tillsammans.

Flytta hit

Här finns småstadens charm i storstadens närhet. Natur, skolor och fritidsaktiviteter ligger aldrig mer än en promenad eller cykeltur bort.

Vill du ha mer storstadsliv är det bara en halvtimmes resväg med bil eller tåg, oavsett om du vill till Västerås, Eskilstuna eller Örebro.

Villa, lägenhet, å-gård mitt i stan, lantligt boende eller närhet till Hjälmaren? Välj ett boende som passar just dig.

Mer information till dig som vill flytta till Arboga.

Historia

De gamla kullerstensgataorna i stadskärnan och ån som stilla flyter genom staden minner om Arbogas rika historia. Ån har haft stor betydelse för staden som fått sitt namn, Arbughi, av att ån gör en liten båge just här.

Här har människor stannat och byggt sig ett hem sedan urminnes tider. Kanske bodde människor här redan på stenåldern. På 1000-talet började en by växa fram och från slutet av 1200-talet fanns ett franciskanerkloster. Klosterkyrkan blev senare Heliga Trefaldighetskyrkan.

Läs mer om Arbogas historia.

Besökare

Besök gärna våra museer, antikvariat, gallerier eller mysiga caféer. Passa på att göra en utflykt till Hjälmare kanal med sina nio slussar eller till Jädersbruks unika miljö.

Vill du göra något kul tillsammans med barnen? Varför inte besöka Ekbacksbadet, slalombacken eller bowlinghallen? Kontaka Turistbyrån så får du veta mer!

Länk till sevärdheter och fritidsaktiviteter.