Visa webbversion
Meny
Lättläst - Till startsidan arboga.se - Arboga kommun - lättläst - Omvårdnad och socialt stöd - Äldreomsorg

Lättläst: Äldreomsorg

Strandgården i Arboga.

När du är gammal får du bo kvar

i ditt eget hem så länge du vill.

Om du inte kan bo kvar hemma

kan du få flytta till ett äldreboende.

 

När du är gammal ska du få

den hjälp som du har rätt till.

Hjälpen kan till exempel vara

att du får ett larm hemma,

eller att du får dusch istället för badkar.

 

Hemtjänst

Du kan också få hjälp av hemtjänsten.

Hemtjänsten hjälper till med

till exempel mat och städning.

 

Äldreboenden

Om du inte kan bo kvar hemma

kan du bo i ett äldreboende.

På äldreboendet finns personal som kan hjälpa

dig med det du behöver dygnet runt.

 

Det finns många olika äldreboenden.

Vill du veta mer kan du ringa till kommunens växel

och fråga efter en biståndshandläggare.

Telefonnumret är 0589-870 00.

 

Stöd till anhöriga

Om du tar hand om en släkting eller en vän

som är sjuk eller behöver extra hjälp

kan du få stöd av kommunen.

Du kan till exempel få träffa andra

som också tar hand om en släkting eller vän.

 

Om du vill fråga något kan du ringa

till kommunens närståendestödjare.

Hon har telefonnummer 073-699 60 53.

Lämna synpunkt om sidan

Din synpunkt kommer att skickas till innehållsansvarige för den aktuella sidan.

Max 1000 tecken
Ange kontrollord: HJDU

Korta fakta om Arboga

Arboga

Arboga ligger mitt i Västra Mälardalen. Nära Örebro, Västerås och Eskilstuna. Här möts Svealandsbanan och Mälarbanan, E18 och E20 och här möts människor. Det mest kända mötet ägde rum 1435. Det har ibland kallats för Sveriges första riksdag.

Många människor hämtar sin inspiration i Arboga. Här finns plats och tid att tänka nya tankar. Tid att vara tillsammans.

Flytta hit

Här finns småstadens charm i storstadens närhet. Natur, skolor och fritidsaktiviteter ligger aldrig mer än en promenad eller cykeltur bort.

Vill du ha mer storstadsliv är det bara en halvtimmes resväg med bil eller tåg, oavsett om du vill till Västerås, Eskilstuna eller Örebro.

Villa, lägenhet, å-gård mitt i stan, lantligt boende eller närhet till Hjälmaren? Välj ett boende som passar just dig.

Mer information till dig som vill flytta till Arboga.

Historia

De gamla kullerstensgataorna i stadskärnan och ån som stilla flyter genom staden minner om Arbogas rika historia. Ån har haft stor betydelse för staden som fått sitt namn, Arbughi, av att ån gör en liten båge just här.

Här har människor stannat och byggt sig ett hem sedan urminnes tider. Kanske bodde människor här redan på stenåldern. På 1000-talet började en by växa fram och från slutet av 1200-talet fanns ett franciskanerkloster. Klosterkyrkan blev senare Heliga Trefaldighetskyrkan.

Läs mer om Arbogas historia.

Besökare

Besök gärna våra museer, antikvariat, gallerier eller mysiga caféer. Passa på att göra en utflykt till Hjälmare kanal med sina nio slussar eller till Jädersbruks unika miljö.

Vill du göra något kul tillsammans med barnen? Varför inte besöka Ekbacksbadet, slalombacken eller bowlinghallen? Kontaka Turistbyrån så får du veta mer!

Länk till sevärdheter och fritidsaktiviteter.