Lättläst - Till startsidan arboga.se - Arboga kommun - lättläst - Om Arboga kommun - Arbogas historia

Lättläst: Arbogas historia

Foto på Heliga Trefaldighetskyrkan.Arboga är en gammal stad.

Det bodde människor här

redan för tusen år sedan.

 

För 8 hundra år sedan

byggde munkar ett kloster i Arboga.

Klostret byggdes sedan om till en kyrka.

Idag heter kyrkan Heliga Trefaldighetskyrkan.

 

På medeltiden var Arboga

en viktig stad.

Bland annat köptes och såldes järn i Arboga.

 

År 1435 hölls ett viktigt möte i Arboga.

Mötet har kallats Sveriges första riksdag.

 

Gustav Vasa var kung i Sverige för 5 hundra år sedan.

Ibland bodde Gustav Vasa i Arboga.

Gustav Vasas dotter hette Cecilia Vasa.

Cecilia har också bott i Arboga.

Kommentera

Redaktör: Kommunstyrelseförvaltningen
Senast uppdaterad 2012-11-19