Meny
Lättläst - Till startsidan arboga.se - Arboga kommun - lättläst - Förskola och skola

Lättläst: Förskola och skola

Foto på Brattbergsskolan.

På de här sidorna kan du läsa om

förskolorna och skolorna i Arboga.

 

Du kan också läsa om

skolor för vuxna.

 

Klicka på orden till vänster på sidan

om det är något du vill läsa mer om.

 

Telefonnummer

Om du vill veta mer

om skolor och förskolor i Arboga

kan du ringa till barn- och utbildningsförvaltningen.

Telefonnumret dit är 0589-872 15.

Tipsa en vän om sidan

E-postmeddelandet kommer att skickas med din e-postadress som avsändare.

Snabbfakta om

Arboga

Arboga ligger mitt i Västra Mälardalen. Nära Örebro, Västerås och Eskilstuna. Här möts Svealandsbanan och Mälarbanan, E18 och E20 och här möts människor. Det mest kända mötet ägde rum 1435. Det har ibland kallats för Sveriges första riksdag.

Många människor hämtar sin inspiration i Arboga. Här finns plats och tid att tänka nya tankar. Tid att vara tillsammans.

Flytta hit

Här finns småstadens charm i storstadens närhet. Natur, skolor och fritidsaktiviteter ligger aldrig mer än en promenad eller cykeltur bort.

Vill du ha mer storstadsliv är det bara en halvtimmes resväg med bil eller tåg, oavsett om du vill till Västerås, Eskilstuna eller Örebro.

Villa, lägenhet, å-gård mitt i stan, lantligt boende eller närhet till Hjälmaren? Välj ett boende som passar just dig.

Mer information till dig som vill flytta till Arboga.

Historia

De gamla kullerstensgataorna i stadskärnan och ån som stilla flyter genom staden minner om Arbogas rika historia. Ån har haft stor betydelse för staden som fått sitt namn, Arbughi, av att ån gör en liten båge just här.

Här har människor stannat och byggt sig ett hem sedan urminnes tider. Kanske bodde människor här redan på stenåldern. På 1000-talet började en by växa fram och från slutet av 1200-talet fanns ett franciskanerkloster. Klosterkyrkan blev senare Heliga Trefaldighetskyrkan.

Läs mer om Arbogas historia.

Besökare

Besök gärna våra museer, antikvariat, gallerier eller mysiga caféer. Passa på att göra en utflykt till Hjälmare kanal med sina nio slussar eller till Jädersbruks unika miljö.

Vill du göra något kul tillsammans med barnen? Varför inte besöka Ekbacksbadet, slalombacken eller bowlinghallen? Kontaka Turistbyrån så får du veta mer!

Länk till sevärdheter och fritidsaktiviteter.